Nopeuskestävyys

Fysiologiset perusteet:

Jääkiekon aktiivinen vaihe eli jäällä tapahtuva pelaaminen, on suurelta osaltaan anaerobista aineenvaihduntaa kuormittavaa. Suoritus jäällä on kuitenkin vain harvoin yhtäjaksoista luistelua, vaan enemmänkin nopeita kiihdytyksiä, suunnanmuutoksia ja jarrutuksia. Siksi viivajuoksutesti kuvaa paremmin lajikohtaista anaerobista energia-aineenvaihduntaa ja nopeuskestävyyttä, kuin esim. 400 m juoksutesti.

Jääkiekossa on myös useita vaihtoja, joiden välissä on muutaman minuutin palautumisvaihe. Tällä palau-tumisvaiheella on suuri merkitys kokonaisjaksamisen kannalta, koska pelaajan tulee pystyä toistamaan intensiivinen työjakso uudelleen ja uudelleen. Tässä testissä pidetään viivajuoksujen välissä 4 min palautus ja toistetaan juoksu kolme kertaa. Tämän tarkoituksena on mitata, kuinka hyvin urheilija kykenee poistamaan haitallisia kuona-aineita (esim. maitohappoa) lihaksista, täyttämään energiavarastojaan ja minkälaiset psyykkiset tahdonvoimaominaisuudet urheilijalla on.

Pelaajaa tulee motivoida testissä yrittämään heti ensimmäisestä juoksusta lähtien täysillä, jotta saataisiin esille hänen paras tuloksensa ja samalla mitattua myös väsymystä.