Juoksukestävyys 30 min

Fysiologiset perusteet:

Kaiken harjoittelun, pelaamisen ja palautumisen pohja rakentuu riittävän aerobisen peruskunnon varaan. Perinteinen Cooper-testi tai 3000 m juoksutesti kuvaavat kohtuullisen hyvin peruskuntoa, mutta testien ongelmana on niiden lyhyys. Koska testi kestää keskimäärin 10–12 min, ei puhdas aerobinen rasva-aineenvaihdunta ja liikkumisen taloudellisuus tule riittävästi esille. Puolen tunnin juoksutestin aikana urheilijalta vaaditaan hyvää rasva-aineenvaihduntaa, juoksun taloudellisuutta ja tahdon lujuutta.

Vaikka ruumiinrakenne ja aiempi juoksutausta saattavatkin vaikuttaa testitulokseen jonkin verran, tulee jääkiekkoilijan kyetä suoriutumaan testistä ilman ongelmia. Em. seikoista johtuen testituloksia tulee kuitenkin arvioida yksilöllisesti ja seurata kehitystä varsinkin murrosikäisten ja heikon juoksutaustan omaavien kohdalla. Aikuisurheilijoiden kohdalla voidaan asettaa jo puhtaita minimivaatimuksia, joiden alittaminen vaikuttaa kuivaharjoittelun painotusalueisiin.